Psaní dopisu lásky

07.11.2010 20:49

Technika dopisu lásky pomáhá vypustit výhrady vůči druhému člověku a vyzářit negativní emoce, které jsou v nás nastřádány i za delší období. Když jsou lidé plní takových nevyjádřených výhrad vůči sobě, narůstá mezi nimi nepřátelství a časem nejsou schopni spolu normálně mluvit. U manželů se to pozná podle toho, že se pohádají kvůli čemukoliv a kdykoliv.

V dopisu lásky tedy vypisujeme jednu z věcí, které nás na tom druhém rozčilují.

Možná forma dopisu lásky

 (uveden je příklad, kdy manžela rozčiluje, že se manželka věnuje dětem a jej zanedbává)

Nejdříve modlitba, která dá dopisu patřičnou vibraci: „Pane, pomoz mi, prosím, vypustit můj hněv, abych mohl milovat.“

Pak pisatel v představě prožívá situaci, která jej rozčiluje a hned nato může psát:

Už mám po krk toho, jak se věnuješ jenom dětem a ke mně se chováš, jako bych nebyl. To sis mohla pořídit děti ze zkumavky a já mohl mít někoho, kdo mě miluje. Můžu prasknout vzteky, když večer usneš vedle mě, aniž by sis mě všimla! Copak jsem plyšový medvěd? Jsi vůbec ženská?

Cítím se jako páté kolo u vozu! Tolik bych někdy potřeboval pohladit a cítit se jako milenec, jako chlap! Je mi hrozně při pomyšlení, že kdybych poslal svůj plat na účet a doma se neobjevil, ani by sis toho nevšimla!

Nemohu se smířit s tím, že takto strávím zbytek života. Ostatní se milují, prožívají spolu pěkné věci a já … Mám strach, že život prožiju jen prací a vzpomínkami na těch pár romantických chvil před svatbou.

Jsem z toho zmatený. Nevím, jestli Tě neumím zaujmout, nebo pomilovat tak, jak bys chtěla. Je mi strašně líto, jestli jsem něco pokazil.

Řekni, co mám dělat, abych byl zase Tvým milencem, Tvojí láskou, Tvým vším! Pořád ještě věřím, že se to jednou podaří, že se domluvíme a budeme šťastní. Udělám cokoliv, cokoliv, jen mi, prosím, dej šanci!

Pořád jsi pro mě středem světa, mojí největší láskou. Právě proto jsem tak zmatený, zoufalý. Jsi úžasná máma a nejlepší hospodyně a já si toho vážím. Jen prosím: pomoz mi obnovit to pěkné mezi námi, zkus mne znovu najít. Pošli děti spát a podívej se, jak dlouho už na Tebe čekám! Miluju Tě!!!

Pravidla pro psaní dopisu lásky

Můžeš ho psát sobě i druhému. Poslat, nechat k přečtení i přečíst. Ale čtení adresátem (adresátovi) zvaž a předtím mu vysvětli metodu dopisu lásky. Určitě adresát nemá číst dopis, v němž jsi mu nadával.

Nebo jen vypiš svoje negace a nedávej ho druhému číst. Vždy dbej na to, abys v dopise ventiloval (oslabil) negativní emoce vůči druhému a aby se zvětšila Tvá schopnost bezpodmínečně přijímat adresáta. Na konci musí ten druhý cítit lásku a přijetí.

Pokud v dopise bude jen negativita a nebudeš psát s cílem více milovat, váš vztah se zhorší.

  • jednotlivé části by měly být zhruba stejně dlouhé – stejně lásky jako hněvu
  • nepřerušuj, dokud nedojdeš až nakonec (k lásce, přijetí)
  • piš o jednom problému. Když by tam bylo vše, s čím jsi byl za poslední roky nespokojený, tak by se ten druhý cítil úplně špatný a odmítnutý
  • můžeš se vrátit k té části, která je už hotová, pokud se například znovu ozve Tvůj hněv
  • nečti po sobě dopis. Hlava by pokazila, co řeklo srdce. Piš čitelně

 Osnova dopisu lásky

 1. HNĚV, obviňování, odpor

Nesnáším, když …Vždycky mě rozčílí, když … Už mám po krk …Vadí mi, když … Odmítám …

 Píšu tak, jak to cítím, netlumím emoce. Jsem konkrétní („jak jsi mě mohl nechat čekat dvě hodiny!!!“). Pocity netřídím hlavou, jen vyjádřím srdcem. Neupravuji, i když to pak nedává smysl a rozum nesouhlasí. Pokud se mi chce plakat, znamená to, že hněv je už vyjádřen a mohu postoupit k další vrstvě.

2. POCIT UBLÍŽENÍ, smutek a zklamání

Bolí mne, když … Cítím smutek, když …Je mi hrozně, když …Cítím se raněná, protože …Jsem zklamaný, že …

Zranitelná část mne dostává slovo. Dovolím malému dítěti v sobě se vyjádřit. Pokud se cítím velmi zranitelný, mohu ke třetí části.

3. STRACH, nejistota a emocionální ublížení

Děsí mne … Mám strach, že … Dělá mi starosti …

Strach a nejistotu obvykle schovávám. Ale pokud je nevypustím, nebudu svobodný. Neupravuji i přesto, že jsem si tyto pocity možná nikdy nedovolil vyjádřit.

4. LÍTOST, pochopení a zodpovědnost

Omlouvám se za … Je mi líto, že … Prosím tě, promiň mi…Nechtěl jsem …

Když přiznám chybu, neznamená to, že jsem špatný. Ale omluvou ji smažu a přiznáním chyby jsem na cestě ji znovu neudělat. Pokud mám tuto část doopravdy hotovou, bude pro mě snadné vyjádřit úmysl, přání a lásku.

5. ÚMYSL, řešení a přání

Chtěl bych … Přeji si … Doufám, že …

Obnovuje se spojení s láskou

6. LÁSKA, odpuštění a ocenění

Miluji tě, protože … Děkuji ti za … Jsem na tebe hrdá, protože …Chápu, že… Odpouštím ti … Jsem moc rád, že …

Zdroj: Barbara de Angelis: Tajemství lásky a poznatky z jiných knih a seminářů